Anouk Hamers is al 5,5 jaar werkzaam als Activeringscoach bij het team Housing First, waar ze zich samen met haar collega’s richt op het stimuleren van cliënten om weer actief deel te nemen aan de maatschappij. Haar voornaamste doel is om cliënten uit hun isolement te halen en hen te helpen bij het vinden van passende dagbesteding of vrijwilligerswerk.
Je bekijkt per client wat er wel mogelijk is, waar liggen hun interesses en hoe kunnen we hen kunnen triggeren. Denk aan dagbesteding of vrijwilligerswerk.
Dagelijkse verantwoordelijkheden
“Je moet voor jezelf weten hoeveel tijd je hebt en wat je kunt bieden, die afweging moeten maken en daar nuchter mee omgaan.”
Haar dagelijkse taken omvatten het plannen van haar eigen agenda op basis van de behoeften van de cliënten. Anouk moet voortdurend kunnen schakelen, aangezien cliënten niet altijd hun dag hebben of betrouwbaar zijn in het nakomen van afspraken. Ze werkt nauw samen met haar collega’s om ervoor te zorgen dat ze altijd beschikbaar is voor de cliënten.
Specifiek succesverhaal
“Dat stukje betrokken blijven, ook al wil iemand in eerste instantie niet, we hebben 4 jaar lang laten weten dat we er voor hem zijn.”
Een specifiek succesverhaal dat Anouk is bijgebleven, gaat over een cliënt die 4 jaar geleden bij Housing First werd aangemeld, maar aanvankelijk geen hulp wilde van het team. Na vier jaar kwam hij uiteindelijk toch en vroeg om hulp. Dit toont aan hoe belangrijk het is om betrokken te blijven en het vertrouwen van de cliënt op te bouwen.
Persoonlijke groei en invloed van het werk
“Je bent als hulpverlener een stukje familie voor cliënt, sommige cliënten hebben niemand.”
Door haar werk heeft Anouk geleerd dat eerlijkheid en oprechte betrokkenheid van onschatbare waarde zijn voor cliënten. Ook is haar beeld over dakloosheid veranderd en heeft ze geleerd om met begrip met verschillende vormen van dakloosheid om te gaan.
Advies aan toekomstige Activeringscoaches
“Het werk vraagt veel van je en vereist veerkracht en inzicht in de behoeften van cliënten.”
Als advies voor anderen die overwegen om in een vergelijkbare rol te stappen, benadrukt Anouk het belang van ervaring in het werkveld.
Samenwerking binnen het team
“Je trekt samen met je teamleden op om een cliënt te helpen. Hierbij is het heel belangrijk om elkaars mening te respecteren.”
Binnen het team van Housing First wordt geen onderscheid gemaakt in opleidingsniveau en functieprofielen. Iedereen werkt samen om de cliënten te ondersteunen. Door regelmatig te vergaderen en elkaar dagelijks op de hoogte te houden, zorgt het team voor een effectieve samenwerking en optimale zorg voor de cliënten.
Ervaringsverhalen
Gerelateerd
Trajectregisseur bij het ambulante team
Na 15 jaar bij SMO Breda in diverse functies, combineert Vickie nu haar rol als trajectregisseur ambulant met die van opleidingscoördinator, beide voor 16 uur per week. Haar reis bij SMO begon als stagiaire, en sindsdien heeft ze zich door de organisatie heen gewerkt,...
Activeringscoach Gewoon Thuis
Jeannette van Meggelen (53) werkt sinds 4 maanden als ambulant Activeringscoach bij team Gewoon Thuis, onderdeel van SMO Breda. Voordat ze bij Gewoon Thuis kwam, werkte ze 3 jaar als Activeringscoach op de Gaarshof. De overstap naar ambulant werk was een bewuste keuze...
Ambulant Wooncoach bij Housing First
Thijs van Iersel, is een ervaren professional met een uitgebreide loopbaan bij SMO, waar hij zijn expertise heeft opgebouwd in verschillende functies. Met een achtergrond in de crisisopvang, de Vliet, Doorstroomvoorziening en als Activiteitencoach bij de Faam en nu al...