076-5645050 info@smobreda.nl

Anouk Hamers is al 5,5 jaar werkzaam als Activeringscoach bij het team Housing First, waar ze zich samen met haar collega’s richt op het stimuleren van cliënten om weer actief deel te nemen aan de maatschappij. Haar voornaamste doel is om cliënten uit hun isolement te halen en hen te helpen bij het vinden van passende dagbesteding of vrijwilligerswerk. 

Je bekijkt per client wat er wel mogelijk is, waar liggen hun interesses en hoe kunnen we hen kunnen triggeren. Denk aan dagbesteding of vrijwilligerswerk.

Dagelijkse verantwoordelijkheden 

“Je moet voor jezelf weten hoeveel tijd je hebt en wat je kunt bieden, die afweging moeten maken en daar nuchter mee omgaan.” 

Haar dagelijkse taken omvatten het plannen van haar eigen agenda op basis van de behoeften van de cliënten. Anouk moet voortdurend kunnen schakelen, aangezien cliënten niet altijd hun dag hebben of betrouwbaar zijn in het nakomen van afspraken. Ze werkt nauw samen met haar collega’s om ervoor te zorgen dat ze altijd beschikbaar is voor de cliënten. 

Specifiek succesverhaal 

“Dat stukje betrokken blijven, ook al wil iemand in eerste instantie niet, we hebben 4 jaar lang laten weten dat we er voor hem zijn.” 

Een specifiek succesverhaal dat Anouk is bijgebleven, gaat over een cliënt die 4 jaar geleden bij Housing First werd aangemeld, maar aanvankelijk geen hulp wilde van het team. Na vier jaar kwam hij uiteindelijk toch en vroeg om hulp. Dit toont aan hoe belangrijk het is om betrokken te blijven en het vertrouwen van de cliënt op te bouwen. 

Persoonlijke groei en invloed van het werk 

“Je bent als hulpverlener een stukje familie voor cliënt, sommige cliënten hebben niemand.” 

Door haar werk heeft Anouk geleerd dat eerlijkheid en oprechte betrokkenheid van onschatbare waarde zijn voor cliënten. Ook is haar beeld over dakloosheid veranderd en heeft ze geleerd om met begrip met verschillende vormen van dakloosheid om te gaan. 

Advies aan toekomstige Activeringscoaches 

“Het werk vraagt veel van je en vereist veerkracht en inzicht in de behoeften van cliënten.” 

Als advies voor anderen die overwegen om in een vergelijkbare rol te stappen, benadrukt Anouk het belang van ervaring in het werkveld.  

Samenwerking binnen het team 

“Je trekt samen met je teamleden op om een cliënt te helpen. Hierbij is het heel belangrijk om elkaars mening te respecteren.” 

Binnen het team van Housing First wordt geen onderscheid gemaakt in opleidingsniveau en functieprofielen. Iedereen werkt samen om de cliënten te ondersteunen. Door regelmatig te vergaderen en elkaar dagelijks op de hoogte te houden, zorgt het team voor een effectieve samenwerking en optimale zorg voor de cliënten. 

 

Ervaringsverhalen

Gerelateerd

Ervaringsverhaal Gerard

Ervaringsverhaal Gerard

We zitten samen met Gerard in de ruimte pepermunt bij De Faam in Breda. Het is de warmste dag van het jaar. Gerard heeft zijn leven weer op de rails en werkt nu als fietsenmaker. Trots kijkt hij met een glimlach terug op zijn verleden. Hij deelt met ons zijn verhaal –...

Lees meer
Vrijwilliger bij inloop wegwijs  

Vrijwilliger bij inloop wegwijs  

Maak kennis met Maurice van Bergen, een vrijwilliger bij Inloop wegwijs van SMO. Hij vertelt over zijn werk en ervaringen bij het helpen van mensen met administratieve taken. Ik ben altijd maatschappelijk betrokken geweest, maar mijn vrijwilligerswerk heeft mijn...

Lees meer